Wie ben ik

Mijn naam is Ria Tijman-Feijen, geboren in 1971, getrouwd met Anko en trotse moeder van drie meiden en twee schoonzoons.

Sinds 2017 heb ik een muziekpraktijk aan huis en geef daar piano- en fluitlessen. Ook gaf ik TalentTijd op een middelbare school in Barneveld. Met kleine groepen leerlingen uit de eerste en tweede klas maakten we met elkaar een aantal weken muziek en ontdekten zo soms ongekende talenten! Het zien groeien en veranderen van een leerling is één van de leukste dingen in mijn vak.

Ik ben vooral enthousiast over een-op-een lesgeven. Echt tijd en aandacht hebben voor iemands persoonlijke ontwikkeling. Een kind vertellen dat fouten maken niet erg is en vaak juist heel erg leerzaam. Als docent hoorde ik veel verhalen, bijvoorbeeld waarom iemand zijn huiswerk niet had kunnen maken. Dan leefde en dacht ik mee, en soms kwamen we samen tot nieuwe inzichten. Dat was voor mij de aanleiding om een opleiding tot kindercoach te volgen, om handvatten te krijgen en een stukje bevestiging dat dit is wat ik wil en kan doen.

Na een intensieve periode van studeren, waarbij ik ontzettend veel heb geleerd, heb ik in juli 2020 mijn diploma voor Kindercoach bij Sonnevelt gehaald. En zo werd Passionata geboren. Passionata is een term die in de muziek gebruikt wordt als aanwijzing hoe je een stuk moet spelen.

Passionata betekent: hartstochtelijk, gepassioneerd, met passie

Ik ben heel gepassioneerd als ik over mijn leerlingen vertel of over nieuwe inzichten die ik heb opgedaan. En natuurlijk ben ik vol passie over werken met kinderen, maar degenen met de meeste, en meest oprechte passie zijn toch echt kinderen zelf. Vraag ze naar iets wat ze echt heel erg leuk vinden en gegarandeerd dat je een heel enthousiast, gepassioneerd verhaal te horen krijgt. Dat is de manier waarop ik naar hen kijk, wat ze kunnen ontdekken over zichzelf en wat ik wil gebruiken om het beste in zichzelf naar boven te halen.

Sinds begin 2021 heb ik er een nieuwe passie bij, namelijk het lezen van (kinder)tekeningen. De inzet was als verdieping voor mezelf als kindercoach, ‘wat vertellen kinderen in tekeningen en wat kan ik ermee als kindercoach’. Gaandeweg de opleiding kwam het besef dat het begrijpen van tekeningen voor iedereen van belang is die met kinderen werkt en/of woont. Daarom heb ik een verdiepende opleiding gevolgd en ben ik gecertificeerd als licentietrainer om zo via lezingen en workshops deze waardevolle kennis te mogen delen. Meer hierover lees je onder het kopje “De taal van tekeningen”.